Nieuwe weken, nieuwe verhalen! - Reisverslag uit Mauritius, Mauritius van Daan Schijvens - WaarBenJij.nu Nieuwe weken, nieuwe verhalen! - Reisverslag uit Mauritius, Mauritius van Daan Schijvens - WaarBenJij.nu

Nieuwe weken, nieuwe verhalen!

Door: Daan

Blijf op de hoogte en volg Daan

25 Oktober 2016 | Mauritius, Mauritius

Al een tijdje niet geschreven. Ik vind het lastig om bepaalde dagen als ´schrijfdag’ te hanteren en schrijf pas als ik iets te melden heb. Omdat er nu al ca. twee weken niks is geplaatst is er inderdaad van alles te bespreken. Laat ik beginnen met de World Food Day(s), een event vlak onder Port Louis waarvoor Carola en ik waren uitgenodigd. Op dit event zijn de ministers van gezondheid en landbouw aanwezig om te bespreken hoe ze de problemen kunnen bestrijden en te discussiëren over de huidige ontwikkelingen. Een hele bombarie bij de openingsceremonie op vrijdag, waar tussen alle speeches constant bollywood dansjes werden gedaan, van modern tot klassiek. Zaterdag waren wij aanwezig op de WFD en vertegenwoordigde wij onze organisatie. Mensen konden bij ons langs komen om vragen te stellen over de organisatie en tevens konden ze met al hun voedingsvragen terecht bij ons. Dit was erg leuk, maar ook mede omdat wij samenwerkten met ClimArt, een beweging waar een Afrikaanse universiteit aan geaffilieerd is. Zij komen op voor natuurlijke akkerbouw en nog veel andere dingen omtrent agricultuur. Met de ongeveer tien studenten van deze universiteit die zich ALU noemt hebben wij een leuke middag gehad en nu hebben wij een hoop vrienden erbij. Er zijn ongeveer 80 a 100 studenten van de ALU op Mauritius om een studie te volgen. Dit zijn allemaal leerlingen die iets speciaals hebben moeten doen en keihoge cijfers hebben moeten halen om mee te mogen doen aan dit programma, echte bollebozen dus.


Omdat de avonden wel wat saai kunnen zijn door de weeks hebben wij ons ingeschreven bij de plaatselijke sportschool, waar ik erachter kwam dat ik vijf kilogram ben afgevallen. Het is vrij prijzig maar we kunnen wel gebruik maken van een groot zwembad om baantjes trekken na het zweten, dat is wel erg lekker en dat doe ik dus ook altijd. Een beetje een Hollands trekje: je betaalt er dik voor, dus zal je er ook gebruik van maken ook.


Op de school waar wij nu werk leveren worden wij telkens gevraagd om ook gerechten te maken voor de kinderen, een soort voeding in de praktijkles. Dus hebben wij bedacht om Surinaamse roti te maken, wat zeer geslaagd was. De rotivellen zijn gemaakt door de kantinejuf, deze verschillen wel wat van de Surinaamse rotivellen uiteraard. Voor de jaarlijkse kerkdienst maakte onze begeleidster Dany allerlei cakes en traktaties, dus was het aan ons de beurt om ook een lekkernij te maken: appeltaart! En dat ging er in als zoete koek, ze waren zeer te spreken over onze gerechten en willen dat wij deze week ook weer wat gaan maken. Ik wil een Bojo (cassavetaart) maken en we maken een vegetarische lasagne binnenkort. De directeur was zo enthousiast over het idee van de cassavetaart dat hij tijdens het werk op zoek ging naar cassave bij alle plaatselijke winkeltjes, helaas kon hij het niet vinden dus Dany gaat deze morgen meenemen van de markt.


De oprichtster van de school heeft ons overigens geïntroduceerd aan een klein strandje op acht minuten van ons huisje, wij hadden hier als eens van gehoord maar we hadden het nooit kunnen vinden. Het bevindt zich namelijk op een plek waar je alleen komt door langs een hek te gaan die er erg aggenebbis uitziet, tussen twee muren moet je 50 meter lopen en het lijkt op een loopgraaf. Echter wat zich erachter bevindt is een prachtstrand waar weinig mensen komen, wel een beetje weinig schaduw. Shout out naar Inger die mij goed heeft aangeleerd jezelf voldoende in te smeren!


Ondertussen geniet ik vooral van het lekkere eten dat hier overal verkrijgbaar is. Vooral de curry’s en de Indiase keuken bevalt mij erg. Nu zullen mijn ouders hardop denken: ´ha, als kind moest je nooit iets hebben van de Indiase keuken’. Ja dat klopt mams en paps, maar ook smaken kunnen zich ontwikkelen door de loop der jaren.


Ook begin ik wel erg veel op mijn vader te lijken, veel lezers zullen waarschijnlijk denken: joh, kom je er nu pas achter. Maar ik ben constant bezig met het vangen van iedere gekko in ons huis en dat heb ik niet van een vreemde. Laatst vloog er keihard een vogel ons huis binnen die vol op de koelkast invloog, hij was compleet in shock en had zijn bekkie open staan. Natuurlijk heb ik hem opgepakt en rustig buiten gezet. Last but not least hebben wij vrijwel elke dag bezoek van een zielig katje met twee verschillende kleuren ogen. Hij staat dat heel hard te miauwen en volgens mij smeekt hij om voedsel, wat ik dan natuurlijk ook voor hem gekocht heb. Wat maakt het mij uit dat hij dan steeds vaker terug komt, hij kan dat voedsel goed gebruiken want hij heeft allemaal wondjes op zijn oren. Ik vraag mij alleen wel af of de volgende huurder blij zal zijn met de miauw serenades die deze kat iedere avond komt brengen.

Helaas krijg ik de kosten van het ziekenhuis niet terug, komt totaal onder mijn eigen risico uit (230.-). Dus dit is wel balen, enfin... sometimes you win, sometimes you lose.

Bedankt voor de leuke reacties, ik lees ze allemaal en deze stimuleren mij om meer te schrijven. Sorry dat het zo lang duurde tot dit geplaatst werd, volgende zal wat rapper gaan!

  • 25 Oktober 2016 - 19:07

    Inger:

    Haha, Daan, ben blij dat ik nog wat aan je opvoeding bij heb kunnen dragen. Wat klinkt het allemaal geweldig, man! En dan ook nog eens een paradijselijke stek vlakbij jullie huis: wat wil je nog meer?! Je hebt je draai goed gevonden zo te horen. Hier is de herfst nu echt wel begonnen. Dus jouw verhalen zijn heerlijk om bij weg te dromen. Ga zo door. xx

  • 25 Oktober 2016 - 19:08

    Marjolein:

    Hoi Daan
    Leuk verhaal! Ik ben weer helemaal bij. En ik weet niet of de volgende huurder gek van het katje wordt, maar jullie waarschijnlijk ook. Ik denk dat je niet meer van hem/haar af komt!
    En wat zijn jullie lekker creamulticulti bezig! En dat dit door slowfood gewaardeerd wordt...erg leuk!
    Groetjes vanuit een steeds kouder thuisland
    Marjolein Baauw

  • 26 Oktober 2016 - 15:37

    Mirjam Overste:

    Hoi Daan,
    Geweldig om iets van je te horen. Ik kreeg je verslag via je moeder doorgestuurd.
    Vandaar mijn reactie.
    Ik begrijp dat je het enorm naar je zin hebt en je inmiddels goed hebt aangepast.
    Het klinkt allemaal paradijselijk waar ik me een goede voorstelling bij kan maken.
    Ik ben n.l. zelf net terug van een vakantie naar Hawaii. Ook zo'n paradijs.
    Ben benieuwd hoe een cassave taart smaakt. Kan me daar niets bij voorstellen.
    Zorg goed voor het katje dan is Darwin een beetje bij je in de buurt.
    Maak er een mooie ervaring van en geniet met volle teugen?
    Groetjes van je achter tante

  • 27 Oktober 2016 - 13:46

    Nicky:

    Hoi Daan!

    Klinkt leuk allemaal :) en ook lekker, want door jouw verhaal heb ik meteen trek :)

    Heb je al een beetje gesnorkeld / gedoken? Dat kan niet anders dan gaaf zijn daar toch?
    Lijkt me beter dan baantjes trekken in het lokale zwembad ?!!!??? haha

    Ook ik duik nog steeds achter alle beesten aan op reis en dat komt voor een groot deel door J & A :)

    Enjoy! x nicky

  • 04 November 2016 - 14:29

    Martin:

    Daan,

    haha jij met je roti, straks ga je ze ook nog broodjes kip kerrie aansmeren. Mooi dat alles goed gaat en dat je al bijna helemaal bent ingeburgerd.

    Met vriendelijke groet, Martin

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Mauritius, Mauritius

Stage Mauritius

Op stage in Mauritius voor de opleiding Voeding & Diëtetiek.

Recente Reisverslagen:

16 Januari 2017

Nog eventjes

19 December 2016

December

29 November 2016

Over de helft

13 November 2016

Bijna op de helft.

25 Oktober 2016

Nieuwe weken, nieuwe verhalen!
Daan

Student aan de Haagse hogeschool. Studeert Voeding & Diëtetiek. Op stage in Mauritius.

Actief sinds 13 Sept. 2016
Verslag gelezen: 166
Totaal aantal bezoekers 2179

Voorgaande reizen:

14 September 2016 - 03 Februari 2017

Stage Mauritius

Landen bezocht: