weekend 2 - Reisverslag uit Mauritius, Mauritius van Daan Schijvens - WaarBenJij.nu weekend 2 - Reisverslag uit Mauritius, Mauritius van Daan Schijvens - WaarBenJij.nu

weekend 2

Door: Daan

Blijf op de hoogte en volg Daan

03 Oktober 2016 | Mauritius, Mauritius

Afgelopen week(end) ging het even anders dan gepland. Na een week bij de school te zijn geweest, het ministerie van gezondheid te hebben ontmoet en al de normale werkzaamheden eromheen was het donderdagavond een vrij warme avond. Dit kwam niet alleen door het mooie weer van die dag, maar ook omdat het bosje aan de overkant van ons huisje in vuur en vlam stond. Ik ben naar onze achterburen gelopen en gevraagd of de brandweermannen moesten worden gebeld. De moeder van Kevin zei dat ze dat ging doen maar ik twijfelde of dat echt het geval was, ze zei namelijk tegen mij: ‘is normal´. Persoonlijk vond ik het niet echt normaal want met het droge hout hier staat zo de hele straat in de hens. Wat dus ook bijna gebeurde, waarop ik andermaal contact met de buren zocht die aan gaven dat ze voor de tweede keer de brandweer hadden gebeld die nu wel zou moeten komen. Kevin kwam naar beneden en vroeg ons de waterpomp aan te zetten in de keuken want dan kon hij met de tuinslang wat proberen te blussen. Dat pisstraaltje leverde helaas niet veel op en de elektriciteitspaal stond zodoende al bijna in de fik. Gelukkig kwam de brandweer net op tijd en was het vuur geblust. Zaterdagochtend was het trouwens nog aan het roken dus heel effectief zijn ze niet.

De volgende dag gingen we s’avonds op stap met Stephen (de Amerikaan) en een vriendin van hem die er voor de laatste dag op vakantie was. Dit was erg gezellig en we hebben nu voor het eerst het Grand Baie nachtleven gezien, wat overigens niet heel bijzonder is. Met een leuke groep valt er gelukkig wel wat van te maken.

De volgende ochtend gingen wij met JP (Mauritiaanse vriend van Stephen) scooters huren en naar het strand van Flic & Flaq. Het strand daar is prachtig en Stephen kwam na het wegbrengen van zijn vriendin nog even langs met de auto. Op de terugweg ging Carola met hem mee terug naar huis, zodat JP en ik de scooters terug konden brengen. Fliq & Flac is zo ongeveer dik een uur rijden met de scooter, maar zo’n tochtje is wel lachen. Behalve, als je een lekke band krijgt, je raadt het al…

Ik stond stil op de snelweg richting Vacoas, wat nog een uur rijden naar Grand Baie is. JP reed voor mij en zag niet dat ik stil kwam te staan, ik toeterde nog maar hij hoorde het ook niet. Ik heb op de vluchtstrook geparkeerd en belde hem op, hij was gelukkig al terug aan het rijden. Een klapband hierzo is wel een vervelend probleem, niemand van het verhuurbedrijf komt je ophalen en je moet het zelf maar oplossen. Gelukkig ben ik vrij rustig en blijf ik makkelijk kalm in zo’n situatie. JP belde met wat mensen en hij ging met de scooter naar Vacoas in de hoop iemand te vinden bij een garage die een pick-up auto heeft of de band kan repareren, hij zei dat ik moest wachten en de scooter in de gaten moest houden. Het werd inmiddels donker en ik belde JP, hij zei dat ik ondertussen kon proberen de scooter langs de weg richting Vacoas te duwen, wat ook mijn voorstel was. Ik besloot om de scooter te duwen en een beetje gas bij te geven om het makkelijk te maken, want ik moest bergop. Omdat het gas geven op deze scooter tricky was lukte dit niet geheel, want bij het bijgassen in de stilstand gebeurt er vrij weinig, geef je dan nog wat extra gas dan schiet je snel naar voren. Ik besloot zonder na te denken om toch nog even op de scooter te gaan zitten en wellicht langzaam naar boven te rijden. Ik gaf gas en nog een klein beetje want er gebeurde uiteraard niks, zeker niet bergop. Zoef, opeens schoot ik naar voren de greppel in, die schuin naar beneden afloopt. Direct onder in de greppel begint een trottoir die eindigt in de berm. Ik kwam door deze muur/trottoir direct tot stilstand en schoot (gelukkig met helm op) over het stuur heen met mijn domme kop tegen de rotsen. Oei, mijn eerste gevoel was: k*t, schade! Terwijl ik het bloed van mijn oor, schouder en heup afveegde met mijn handdoek duwde ik de scooter met veel moeite weer op de weg. Ik belde JP en die kwam aanrennen vanuit de plek waar we de scooter zouden parkeren, er kwam verder geen hulp van anderen. Ik heb toen met JP de scooter een kilometer of weet ik het de heuvels opgeduwd en afgeleverd bij een soort parkeerplaats. Daarna hebben wij de taxi genomen richting een ziekenhuis, om te controleren of alles goed was met mijn lichaam (hersenschudding o.i.d.), in het ziekenhuis in Vacoas hebben wij nog met Stephen gebeld, die een dokter is in Grand Baie, hij adviseerde ons naar Clinique Fortis Darné te gaan, dus wij zijn weer ingestapt en weggereden. Eenmaal aangekomen werd ik vriendelijk en goed behandeld door de doktoren van de 24-uurs post. De wonden werden ontsmet, verzorgd en mijn oor werd gehecht want daar zat blijkbaar een kleine, doch diepe snee in. Tevens hebben ze een röntgenfoto gemaakt van mijn heup, dit was wel nodig want ik had eigenlijk alleen echt last van mijn heup bij het opstaan. Een scooter anderhalve kilometer de heuvel opduwen ging daarentegen zonder probleem, apart.

Zondag in de ochtend mijn medicijnen opgehaald. Het gaat inmiddels goed met de wonden en de hechting is vandaag nagekeken door de dokter. Ik mag hem vrijdag laten verwijderen en kan daarvoor ieder moment binnenvallen. Ik heb overigens nooit hoeven wachten in het ziekenhuis, werd constant direct geholpen, top! Nu nog even met de verzekering regelen, wat een gedoe…

JP belde nog dat de verhuurder van de scooters wilt dat ik naar de politie ga om te zeggen dat ik van de weg ben geduwd door een vrachtwagen zodat hij met de verzekering kan regelen dat het vergoed wordt. Echter moet er dan nog eerst geld worden betaald (10.000MRU) die je dan later zou terugkrijgen. Dit zie ik niet zitten en JP zei dat dit normaal was en dat het zo werkt in Mauritius. Ik gaf hem aan dat ik dat niet zo zie zitten en dat ik liever de kosten van de schade split en wij het allemaal vergeten. De schade kan nooit veel zijn want het betreft een lekke band en wat lakschade, hooguit een niet startende motor maar dat valt met het bedroevende loon dat ze bij de garage krijgen wel voor een habbekrats te repareren. Ze hebben helemaal geen gegevens van mij en dat wil ik zo houden ook. JP stemde in met het idee om gewoon de schade deels te vergoeden of desnoods naar een andere garage te gaan om het te laten maken. Ik heb gezegd dat hij hard moest spelen en moest bluffen tegen die kerel. Zeg maar dat ik bij een politieagent woon (dat is ook zo) en dat ik voor een organisatie werk die zogenaamd voor het ministerie werkt heb ik hem verteld. Nu hopen dat dit goed uitpakt. Maar anders vraag ik hulp van mijn baas, ook Ralco (stagebemiddelaar) zei dat ik het idee van de verhuurder niet moest uitvoeren, zou mij in heel veel gezeik kunnen brengen. Ralco belde namelijk uit interesse en om te vragen hoe het tot zo ver ging met onze stage.

Om daarop antwoord te geven: het gaat goed! Morgen gaan wij naar een nieuwe school om lessen te geven. Eerst even rondkijken hoe het gaat en dan bereiden wij ook onze lessen voor om de kinderen wat te leren over voeding.

  • 03 Oktober 2016 - 21:50

    Martin:

    Zozo Daan dan beleef je toch een heel avontuur. Mooi dat uiteindelijk alles redelijk goed heeft uitgepakt. Een hersenschudding is vervelend maar het had erger kunnen zijn. Ik waarschuw je wel de dokters zeggen kijk niet veel naar elektrische schermen en neem het rustig aan doe dit vooral. Als je te snel te veel wilt doen zullen de symptomen alleen aanhouden of misschien zelfs permanent worden. Maak je ook geen zorgen als je nog een tijdje moeite heb om te focussen, ik had het zelfde na mijn hersenschudding gewoon rustig aan doen en het gaat over. Dat wordt dus lekker veel op het strand liggen luieren wat ook niet al te erg zal zijn voor je ;). Hoop dat je verder nog een leuke tijd beleefd daar en je toekomstige avonturen wat leuker zijn succes man!!


  • 03 Oktober 2016 - 21:53

    Daan:

    Hoi Martin,

    Had even moeten zeggen dat ik geen hersenschudding heb. Alleen een controle hierop gehad.

    Leuk dat u ook meeleest trouwens!

    Groetjes

  • 03 Oktober 2016 - 22:25

    Inger:

    Sodeju, Daan! Je hebt wel een vuurdoop achter de rug. Maar jou naaien ze geen oor aan, haha. Zo te horen heb je het goed naar je zin. Leuk, man! Ik verheug me nu alweer op je volgende verhaal.
    Liefs,
    Inger

  • 04 Oktober 2016 - 12:08

    Nicky:

    Hoi Daan! Nou het is wat, al flink wat avonturen meegemaakt in zo een korte tijd. Gelukkig met een sisser afgelopen allemaal. Moest wel een beetje giechelen om het bosje wat in de fik stond :) leuk je verhalen te lezen. Enjoy! Nicky

  • 07 Oktober 2016 - 07:04

    Marie Baar:

    Hoi Daan,
    Erg leuk hoe je schrijft en heel leuk om je belevenissen zo te volgen! Kijk al uit naar je volgende verslag. Hele goede tijd daar,
    Hartelijke groet Marie

  • 13 Oktober 2016 - 10:10

    Taylan:

    Wauw heftig man! Heel veel beterschap in ieder geval! ben blij dat er niks erg is.

  • 23 Oktober 2016 - 09:59

    Marga Mol:

    Hoi Daan! Heel laat weliswaar, maar alsnog gefeliciteerd met je verjaardag! een saai jaar zal het niet worden, met al die belevenissen op Mauritius! Leuk om te lezen! Fijn dat je stage voor zover ik begrijp goed gaat. Je bent in elk geval, zo lees ik uit je scooteravontuur, niet snel bamg en stressbestendig. Dat helpt je wel! En het lijkt me dat je maast tamelijk nonchalante ook verstandige mensen om je heen hebt. Ik zie de komende vier maanden voor jou daar in vertrouwen tegemoet! Eeen hartelijke groet! Marga Mol.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Mauritius, Mauritius

Stage Mauritius

Op stage in Mauritius voor de opleiding Voeding & Diëtetiek.

Recente Reisverslagen:

16 Januari 2017

Nog eventjes

19 December 2016

December

29 November 2016

Over de helft

13 November 2016

Bijna op de helft.

25 Oktober 2016

Nieuwe weken, nieuwe verhalen!
Daan

Student aan de Haagse hogeschool. Studeert Voeding & Diëtetiek. Op stage in Mauritius.

Actief sinds 13 Sept. 2016
Verslag gelezen: 137
Totaal aantal bezoekers 2185

Voorgaande reizen:

14 September 2016 - 03 Februari 2017

Stage Mauritius

Landen bezocht: